Skip to main content

Yogjakarta Indonesia

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Rancangan ke Tanah Jawa Indonesia sebenarnya tak ada dalam perancangan bulan ogos 2015,  balik cuti semester my mom proposed to have vacation at Indonesia biarpun dia baru je balik dari Greece.  Let's goooo....

Macam ke korea, ke Indonesia kami juga pergi secara sendirian tak pakai agent.  Selama dua minggu kami plan where to go and booking the hotel.  Berdasarkan pengalaman pergi tanpa agent ni mungkin aku boleh selitkan sedikit tips, mungkin boleh membantu semasa percutian di Indonesia.

Kami terbang bersama LionAir, sebab waktu tu tiket Lionair murah and untuk luggage dapat 20kl setiap seorang. Kami sampai waktu tengahari di Soekarno-hatta airport Jakarta.  Kenapa di Jakarta? tajuk blog ni Yogyakarta kan.. sebabnya dari airport kami terus ke stasium Gambir.  Tiket untuk terus ke Yogja agak mahal waktu tu, so, kami decide untuk naik kereta api ke Yogja.  #Booking tiket kereta api terlebih dahulu.  Pembelian tiket kereta api boleh di beli secara online.  Di Stasium kereta api sudah tersedia mesin printout tiket (DIY). Senang! #print semua dokumen penting seperti resit hotel, resit kereta api, maps, or tempat yang hendak dituju. kenapa? sebabnya nanti senang bila nak rujuk balik.  In my case, kami dah bayar hotel including breakfast untuk 4  hari, tapi pihak hotel tak cakna maybe. menyebabkan nama kitorang tak ada dalam list makan pagi. Nasib baik my mom ada salinan email dari Agoda yang menyatakan kami bayar untuk 4 hari termasuk makan pagi. Kalau tak rugi la mak oiii.. dah bayar tapi tak dapat makan pagi.

Sampai di Yogja dalam pukul 5 pagi.  waktu tu dah cerah, semua warga yogja dah start kehidupan mereka.  kalau di malaysia, pukul 5 waktu tido lagi ye dok. haha. Selesai solat subuh dan segarkan diri, kami decide untuk ke hotel.  taksi dan becak tersedia di depan stasium kereta.  sedikit perkongsian (kereta= kereta api, mobile= kereta, speda= basikal, motor speda= basikal berenjin).  #Naik taksi jika beg anda besar dan banyak.  Kami tak terfikir pon yang kami akan pergi hotel dengan becak! dengan beg besar pulak tu.. aku risau jika beg roda gue tergelincir jatuh atas jalan raya aje.. alhamdulillah everthing were fine. dipikirin mau maintain the budget, riding the becak is more cheaper than taxi.

Di Yogja, kami menginap di Hotel Nueve.  Hotel Nueve boleh di recommended kepada anda yang mau bercuti di Yogja.  Sangat selesa dan dekat dengan Jalan Malioboro.  di sebabkan kami sampai awal and check in jam 2 petang, kami decide untuk pergi melawat borobudur terlebih dahulu sementara itu kita boleh je tinggal beg di hotel. the receptionist will take care of it.  Pak supir kami tempah direct dengan hotel.  Boleh je tempah service pak supir thru online, tapi tak jamin mereka akan bagi service yang 'molek'.  aku dah baca dan survey banyak blog sblm pergi indon, ade waktu pak supir yang kita booking tak datang seperti yang dijanji. Jadi, kita tempah supir dengan hotel. Senang!

Tample Borobudur

Nice view  right? :)

Ukiran di dinding ni yang menarik perhatian cikjaa..

Taman Kratong YogJakarta

Tempat gundikss raja mandi manda..
si raja intai kat atas tu.. Ehem.

100 peratus diperbuat daripada EMAS!

Lepas jalan2, singgah la shopping ..
kalo shopping sebelum jalan, beratkan beg je..

tempat yang wajib pergi Jalan Malioboro.
jalan waktu malam meriahhh...

di Alor-Alor Kidor, kereta bewarna.
wajib pergi sini!
(tapi jangan sampai kene tipu oleh pak supir pulak ye, kadang2 ade je paksupir bawa tapi tak sampai ke tempat ni.. )

~END YOGJAKARTA~

Comments

1. Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
    Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
    Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.

Day 4
    Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.